India Individueel

links india Links

contact Contact

Johan, Marijke en Indra in India

We zijn inmiddels weer aan het werk en alles,(inclusief de darmflora) is opnieuw in de plooi gevallen. Net zoals vorig jaar (Rajasthan) , was ook de vakantie van dit jaar weer een fantastische ervaring. Samen met Rattan hebben we een fijne tijd doorgebracht in centraal India. Hij heeft ons altijd veilig doorheen het waanzinnige verkeer naar onze bestemmingen gebracht. De wegen richting Khajuraho en Varanasi zijn echt zeer slecht (en dan druk ik me voorzichtig uit), maar Rattan heeft  blijkbaar een derde  oog voor de gaten in de weg.

Voor andere reizigers : Vrindavan (bij Mathura) moet je zeker niet bezoeken. De weg er naar toe is zeeeeer slecht. Er is weinig of niets te beleven.Stop even in Mathura; bezichtig het een uurtje en rij verder naar Gwalior en Orcha. In Chitrakoot was er een congres van advocaten bezig en waren al de hotels ( 3  stuks) volzet. Hoe Rattan het voor mekaar gekregen heeft weten we niet, maar hij versierde voor ons zelfs een kamer met  "western  toilet " , want hij kon zijn gasten toch niet  "Indian style " laten overnachten.Het heeft meer dan een uur en vele telefoontjes gekost, maar uiteindelijk moest er maar een  lawyer - of een liar zoals hij ze noemt - plaats ruimen voor 3 voorname gasten uit België. Al de andere hotels die Rattan voor ons uitzocht waren prima ! Hij kon soms bijna de helft van de kamerprijs afdingen.

In Varanasi vroeg hij of hij een dag eerder mocht vertrekken naar Delhi.Wij zouden de nachttrein nemen en iemand zou ons in Delhi van het station ophalen. Omdat de wegen zo slecht zijn, waren we onmiddellijk akkoord om Rattan wat vroeger te laten vertrekken.Hij heeft voor ons nog een tuk-tuk naar het centrum en transport naar het station geregeld en is toen voor een
helse rit van 850 km naar Delhi vertrokken. Anderhalve dag later om 8 uur 's morgens stond hij ons breed lachend op te wachten toen we in Delhi uit de trein stapten.Hij heeft ons naar een fijn hotel   (hotel Yatri nabij Karol Bach market). Je moet het toch maar doen, te bedenken dat je over 250 km al snel 5 tot 6 uur moet rijden. We hebben Rattan gevraagd om ons  wegwijs te maken in de metro en hebben hem daarna wat extra  rust gegund. (Askhardam was zeker de moeite waard om te bezoeken : bedankt voor de tip ).

De laatste dag heeft Rattan  ons om 22.oo uur afgezet aan de luchthaven.  Om middernacht kwam de melding, eerst dat onze vlucht vertraging had door een  vulkaanaswolk, en daarna het bericht dat de vlucht gecanceled was. We zijn met een bus, op kosten van Swiss air, naar een hotel (5*****) gebracht. Om een nieuwe vlucht te plannen moesten we telefoneren naar
Mumbai.Onnodig te zeggen dat de lijnen altijd overbelast waren. We hebben Rattan dan 's morgens opgebeld en zijn terug naar de luchthaven gereden.Daar hebben we op de cargodienst een adres vastgekregen van een klein kantoortje in een buitenwijk van Delhi (cyber city) die ons ook een ticket konden geven. Omdat het zaterdag was en alles gesloten was, zijn we opnieuw naar het hotel gereden, waar Swiss air ons nog een extra nacht betaalde. Ondertussen  sloten we aan bij een groep reizigers uit Genk (Limburg -België )  en maandag waren we als eerste en bijna als enige  aan de balie voor een ticket naar Zurich. Woensdag was de aswolk weg en konden we ook als eersten van de gestrande reizigers, India verlaten.

Kort samengevat : het was een schitterend fijne en mooie vakantie met een bewogen einde.