India Individueel

links india Links

contact Contact

Judith en Jesse in India maart 2009

De tijd is voorbij gevlogen maar we hebben het ontzettend goed gehad! Alle lof ook voor Bharat, die ons gedurende 10 dagen goed heeft begeleid door het waanzinnige, chaotische, hectische (en allerlei andere superlatieve bijvoeglijke naamwoorden) land dat India heet. Hij stond ons op de eerste dag keurig om 9:00 uur op te wachten bij ons hotel in Udaipur.

Bharat is een heel goede chauffeur, die ons goed door alle chaos op straat heeft geloodst. Eén keer ging het mis met de weg vinden van Bassi naar Bundi. Daar is nu nl. een nieuwe snelweg aangelegd, maar een goede bewegwijzering ontbrak helaas. Uiteindelijk kwamen we nl. in Kota uit en hebben we een stukje om gereden. Maar goed, ook vanuit de auto is het leuk het Indiase leven aan je voorbij te laten gaan!

Hij heeft wel zo zijn opvattingen over bepaalde hotels; hij heeft het namelijk niet zo op de hele dure paleizen, kastelen en havelis die nu door de 'oude rijken' (voormalige royal family die nu hun eigen geld moeten verdienen) worden gerund. Hij vind het jammer dat zoveel toeristen daar naartoe willen, terwijl de 'gewone' Indiërs met een hotel het toeristengeld ook hard nodig hebben. Ik kan me goed in zijn idee vinden. Toevallig dat dit ter sprake kwam toen wij van Ranakpur naar Bundi wilden en een tussenstop wilden maken in Bassi (iets voorbij Chittorgarh), een klein dorpje waar eigenlijk maar één echt geschikt toeristenhotel is, nl. het Bassi Fort Palace (gerund door de vrouwelijke burgemeester van het dorp).

Het verblijf was een bijzondere ervaring, hoewel een ontvangst met een bloemenkrans en medewerkers in (beetje overdreven) uitgedoste Indiase outfit (die bij je tafel blijven staan als je 's avonds eet), ons nou ook niet echt aansprak. Het verkennen van de plattelands-omgeving per jeep (en een bezoek aan een traditioneel dorpje) was één van onze leukste excursies in India. In Bassi was dit (samen met het verblijf in Ranakpur) onze duurste overnachtingen (2000-2500 rupees per nacht). Hierna hadden we een budget van ca. 1000-1500 rupees per nacht.

Wij zijn zelf ouderwetse backpackers, dus we hadden onze eigen gids (Rough Guide) bij ons met hotelletjes die we graag wilden zien. Bharat deed daar absoluut niet moeilijk over. In Bundi had hij zelf een suggestie die ons zelfs te eenvoudig was, toen we deze gingen bekijken. Onze keus voor een ander hotel (evenals in Bharatpur) was voor hem geen enkel probleem. In Jaipur (3 nachten) en Agra (1 nacht) hadden wij zelf geen echte 'hotel-must-sees' en waren de suggesties van Bharat uiteindelijk een goede keus voor ons.

Voor wat betreft de auto (Ambassador) waren we erg tevreden. Blijkbaar zijn deze auto's echte 'toeristenauto's'? Wat mij betreft heeft dat voor ons geen echte meerwaarde; iedere comfortabele auto had voor ons volstaan. Zelfs de airco hebben we niet gebruikt. Lekker de raampjes open!

Op de laatste avond in Agra hebben we Bharat gevraagd mee te gaan eten in het hotel waar we verbleven (een goede aanrader van hem). Via een omweg en met een grap vroeg hij wel of dat geen invloed zou hebben op een evt. tip die we zouden geven. We kunnen ons voorstellen dat hij liever een goede tip ontvangt, dan wanneer klanten zo'n etentje in mindering brengen hierop. We drukten hem op het hart dat dat echt niet het geval zou zijn en dat we het gewoon leuk zouden vinden als hij een hapje en drankje mee zou eten/drinken.

Het werd een erg gezellige avond! Bharat heeft een goed gevoel voor humor en we hebben onderweg dan ook heel wat afgelachen en leuk gepraat. Zijn Engels is goed te volgen, waarbij we hem soms even corrigeerden, zoals bij het woord 'goat' (geit) dat wij verstonden als 'God', haha! Maar dat komt vooral door het grappige Indiase accent!

Tot zover dus onze ervaringen met Bharat. India is een bijzonder land op alle fronten gebleken. We hadden gelukkig goed ingeschat dat wij de steden graag wat wilden afwisselen met het 'platteland'. De paleizen en forten zijn erg indrukwekkend, maar de drukte vonden wij allebei wel erg overweldigend. Onze leukste ervaringen waren dus met name in de kleinere plaatsjes (Ranakpur, Bassi, Bharatpur en enigszins ook Bundi).

Ahmedabad was geen bijzondere plek, maar daar gingen we natuurlijk ook alleen voor de bruiloft van mijn beste vriendin met haar Indiase vriend. Een hele belevenis (met een verlovingsceremonie een dag voorafgaand aan de bruiloft), ondanks het feit dat ze het voor Indiase begrippen vrij kleinschalig hebben gehouden (geen optochten e.d. dus!).

Het olifanten festival in Jaipur was erg leuk om mee te maken, maar ook dat ging echt op z'n Indiaas (een grote chaos doordat het publiek het polo-veld opliep om de beste foto's van de olifanten te maken, ipv netjes op hun plek op de tribune te blijven, haha!). De volgende dag (Holi) zijn we al vroeg (om 6:00 uur) naar Bharatpur vertrokken om de ergste Holi-fanatici te ontlopen. Het kan blijkbaar behoorlijk uit de hand lopen, aangezien de Indiers de dag voorafgaand al flink aan de alcohol gaan.

In Jaipur hadden we het sowieso wel gezien en we wilden op Holi graag nog in de middag het Keoladeo vogelpark in. Daar waren de holi-festiviteiten gelukkig een stuk ingetogener, maar kregen we uiteraard wel wat gekleurde strepen op ons gezicht gesmeerd. Ook Keoladeo was even een verademing tussen Jaipur en Agra in. Wat een prachtige natuur! Wel jammer dat het sinds een paar maanden niet meer mogelijk is hier zelf te fietsen (alleen per fiets-riksja).

We hebben dus veel bijzondere dingen meegemaakt in een korte tijd. Het reistempo was precies goed voor ons, met name ook vanwege het feit dat we over onze eigen chauffeur beschikten. Met het openbaar vervoer hadden we lang niet zoveel kunnen zien! Deze manier van reizen was nieuw voor ons, maar is ons (zeker in een land als India) erg goed bevallen!

Rob, bedankt voor je bemiddeling en adviezen voorafgaand aan onze reis!! En zoals we ook in Bharat's 'gastenboek' schreven: 'Goat' only knows if we will come to India again in the future!'