India Individueel

links india Links

contact Contact

Jan & Carla met Bhaskar, januari 2013

Mijn vrouw Carla en ik hebben best wel wat over de wereld gereisd, zoals onder andere een reis van 28 dagen met tweeën door China. Door de vele verhalen of moet ik zeggen de vele waarschuwingen over bijvoorbeeld de hygiëne in India hebben we besloten de reis in 2 delen te verdelen: eerst 8 dagen in het noorden en dan 7 dagen aan de kust in Goa.

Begin januari dook een groot probleem op toen we bericht kregen van Kingfisher dat onze vlucht van New Delhi naar Jabalpur was gecancelled. We besloten noodgedwongen de reis helemaal per auto te maken. Met de hulp van Rob Pijpers konden we dat in Nederland regelen.

Dag 1: Vertrek om 12.00 uur met de KLM uit Amsterdam.
Dag 2: Na een voorspoedige vlucht komen we om 00.10 uur aan in New Delhi;
ons hotel ligt op 25 minuten rijden van het vliegveld in Zuid Delhi, niet ver van de grote weg naar Agra: Home @F37 is schoon en netjes en dat voor nog geen € 55,00. Om 11.30 uur komt een witte Suzuki voorrijden met een keurige, nette man erin, die zich voorstelt als Baskhar. Hij is onze chauffeur voor de komende 3 dagen.

We rijden door Delhi naar de snelweg richting Agra. Baskhar wil liever een andere weg nemen, maar deze is sneller. De tol betaal ik: 19 rupees ofwel bijna 3 cent! Na ongeveer 3 uur rijden over een zeer rustige snelweg komen we in Agra aan: wat een armoede en wanorde hangt er in de stad: bijna alle gebouwen zijn oude verweerde huizen, vaak onafgewerkt en heel, heel veel krotten, gebouwd van alles wat je maar kunt bedenken (als het maar weinig kost). En overal ligt afval. De wegen vol kuilen, alsmaar toeterende auto's, die elkaar geen centimeter ruimte gunnen en ook nog runderen, die vrij over de weg lopen: dit is een cultuurschok, die we in China zo niet meegemaakt hebben!

We gaan meteen door naar de Taj Mahal: een wereldwonder, waar woorden tekort schieten. Dit moet je zelf zien om te kunnen beoordelen.
Na 2 uur verlaten we de Taj Mahal. Baskhar zegt ons een goed restaurant te kennen in de buurt, dus rijden we daar naar toe: we krijgen een schaal met 4 verschillende gerechten op tafel, die alle vier heerlijk smaken en NIET pittig zijn. Na afloop gaan we naar ons prima hotel the Retreat (€ 63), waar we op tijd gaan slapen.

Dag 3: Om 9 uur staat Baskhar met de auto voor het hotel. Hij waarschuwt dat het een zware dag gaat worden, dus nemen we de beslissing om het Fort van Agra maar niet te bezoeken en meteen naar Khajuraho te rijden. Als ik de reis opnieuw mocht plannen, zou ik hier een dag "rust" nemen en het Fort en Fatephur Sikri bezoeken!

De reis duurt in totaal 11 uur, want de wegen zijn erbarmelijk: hele stukken waar je zigzaggend over de weg moet om de kuilen te ontwijken. We nemen een aantal korte stops om foto's te maken. De bevolking is zeer vriendelijk en wil graag op de foto. We laten laten ze de foto's ook zien en dat waarderen ze overduidelijk. Ook de stalletjes langs de weg vragen om foto's, want je ziet er van alles. Tegen de tijd dat het donker wordt stopt Baskhar om te gaan eten: ook lekker en niet spicy! Daarna in het donker het laatste stukje naar Khajuraho en ons mooie hotel Usha Bundela (€ 42), waar we om 20.00 uur aankomen. Vermoeid, maar ook voldaan gaan we op tijd naar bed.

Dag 4: We gaan om half 9 met Baskhar naar de erotische tempels. Het is een groot complex met diverse gave tempels. De afbeeldingen zijn inderdaad zeer erotisch. Anderhalf uur lang genieten we van de schoonheid van het park, de tempels en de talloze afbeeldingen op en in de tempels.

Om 10 uur gaan we op weg naar Bandhavgarh N.P. Het is duidelijk dat Baskhar de weg niet kent want hij vraagt diverse keren aan mensen hoe hij moet reizen. We halen ons boekje over India erbij en tonen hem een heel klein kaartje van de omgeving. Volgens dat kaartje en met nog diverse malen vragen komen we op een weg terecht, die gedurende meer dan 100 km zeer slecht is: een gemiddelde van 10 km/uur is maar net haalbaar. Om 7 uur 's avonds bereiken we in het donker ons verblijf: Bandhavgarh Vilas (€127 VP). De eigenaar vraagt ons verbaasd hoe de reis zolang heeft kunnen duren, want er is een goede wegverbinding tussen het park en Satna (waar wij ook door zijn gekomen). De totale reis duurt volgens hem dan ongeveer 6 en een half uur! En wij hebben 9 uur erover gedaan. Duidelijk is dat Baskhar baalt, al probeert hij dat niet te tonen. Wel zegt hij deze reis nooit meer te zullen maken. We nemen afscheid van elkaar maar echt blij met de fooi van 4000 rupees kan hij niet zijn. We hebben met hem te doen want hij is een prima chauffeur, maar ja, reisvoorbereiding hoort daar ook bij.

Dag 5: om 6.00 uur in de jeep voor onze eeste safari! Het is nog erg koud (gevoelstemperatuur -5°), maar de spanning om een tijger te gaan zien vergoedt veel. En ja: we zien onze tijger!! Onderstaande foto is door Carla gemaakt!!! Het is niet te beschrijven wat je voelt als dit plotseling gebeurt! De middag safari levert geen tijger op, maar er zijn meer dieren te bewonderen in het park, waaronder apen en herten, dus van een mislukking is absoluut geen sprake.

Dag 6: weer maken we 2 safari's en bij de laatste zien we nog een tijger, deze keer op 10 m van de weg in het gras: hij gaat er rustig even bij liggen en loopt even later over een heuvelrand dieper het bos in. We mogen ons heel gelukkig prijzen met dit resultaat, want anderen vertellen ons na 10 safari's nog geen tijger te hebben gezien. Heeft ons gebedje in het tempeltje van ons hotel echt geholpen??

Het resort is geweldig goed: lekker buiten ontbijten en/of lunchen in het zonnetje en een goed diner in de avond maken het verblijf hier heel aangenaam. Bovendien zijn de kamers super- royaal (er is een bad, een douche en een buitendouche aanwezig bijvoorbeeld).

Dag 7: we hebben via het hotel een taxi geregeld naar Varanasi. De weg richting Satna is inderdaad gewoon goed en dus schieten we aanvankelijk lekker op. Vlak voor satna moeten we rechtsaf naar Tekna en enkele kilometers verder begint de ellende weer. Zo komen we bij Varanasi aan als het weer donker wordt. Het is spitsuur in de stad en het betekent dat we een uur stilstaan in de file. Uiteindelijk bereiken we na 12 uur ons hotel Surya (€ 39). Dit is het minste hotel van de hele reis: wel schoon en hygiënisch, maar verder wel verouderd: de deuren en kasten zijn gerenoveerd met onbeschilderd MDF-platen en dat komt erg goedkoop over. Ook de douchekop vertrouwen we niet, dus niet douchen!

Dag 8: we gaan met een taxi naar de ghats. De drukte, het getoeter en de runderen: alle indische ingrediënten zijn er weer! En dit went nooit. En dan de ghats: we zien er godsdienstige mensen, die hun lichaam reinigen in de Ganges (een flesje vies, maar heilig Ganges-water meenemend naar huis). We zien er diverse bruiloften, die op deze heilige plaatsen worden voltrokken. We zien er een babytje dat wordt kaalgeschoren, waarna het haar in de Ganges wordt gegooid om het kind geluk te brengen in zijn leven. En we zien diverse crematies aan de kant van de rivier. En ondertussen wemelt het van de mensen.

We maken een tocht over de Ganges in een motorboot, wat zeker aan te raden is (ongeveer 800 rupees voor 45 minuten). In de middag gaan we met ons hoofd vol indrukken terug naar het hotel.

's Avonds keren we terug om een puja (ceremoniële godsdienstige bijeenkomst) te zien vanaf het water: dit is aardig voor 10 minuten, maar dan heb je het gezien: je verstaat niets en je begrijpt het niet, vandaar.

Dag 9: Vandaag gaan we met een tuktuk naar Sarnath, de plaats waar Boeddha zijn eerste lezingen heeft gehouden. Natuurlijk staat de Stupa op het programma en een aantal boeddhistische tempels. Het meeste indruk maakt bij ons het bezoek aan Jain-tempel, waar we uitleg krijgen over het geloof.

In de loop van de middag rijden we terug naar het hotel, maar eerst bezoeken we nog wat kleine handwerkfabriekjes. We laten ons verleiden en kopen een zijden doek. De namiddag blikken we terug op de reis tot nu toe: een geweldige ervaring, waarbij we veel hoogtepunten hebben gezien. Kortom, we zijn heel tevreden, maar wel vermoeid.

Dag 10: een dag van taxi-vliegen-taxi naar Zuid-Goa. In de loop van de middag bereiken we ons geweldige resort Beleza by the Beach (€ 103). Zeer luxueus en zeer ruim, met een groot terras. Buiten het resort kun je alleen nog naar het strand, dat minder mooi is. We lopen langs het strand naar een aantal strandhuisjes en parasols: hier is een "Russische"-hoekje. De mensen gedragen zich heel netjes en er is geen sprake van dronkenschap en luidruchtig doenerij.

Dag 11 t/m 16: we verblijven overdag veel tussen de russen en 's avonds in het resort. Het is hier zalig: 35° en toch niet heet door een verkoelend windje en een zeewatertemperatuur van ongeveer 26° bij een redelijk rustige zee. Het is hier heeeel rustig, vooral 's avonds, dus alle gelegenheid om tot rust te komen.

Dag 17: laatste dag aan het zwembad en op naar het vliegveld voor de nachtvlucht naar Amsterdam. Ondanks 2,5 uur tussen de domestic flight van Air India en de internationale vlucht van de KLM misten we de laatste vlucht: de reden ligt hoofdzakelijk in het feit dat je in Mumbai eerst zelf de koffers van de band moet halen en dan een heel stuk verderop bij KLM weer moet inleveren. En als dan de band weigert.. gaat het mis. Met 9 uur vertraging en via Parijs komen we de volgende dag in Amsterdam aan.

We zien terug op een fantastische reis ondanks het vele autozitten gedurende de eerste dagen. We zijn Rob Pijpers en zijn indische contact Ratan Singh heel dankbaar voor hun bijdrage in ons sukses!