India Individueel

links india Links

contact Contact

Vakantie India September / Oktober 2006

Wij, 2 vrouwen uit België , 1 vrouw en man uit Nederland.
De twee Belgen zijn bezig met een rondreis door Azië van 3 maanden.Zij zijn al een aantal weken op reis, wij zullen ze in Delhi ontmoeten en dan samen 3 weken door Rajasthan trekken tot aan Agra, daarna gaan zij verder met hun reis door Azië en wij gaan dan richting Delhi en naar huis (snik).

Ik had via internet de site van Rob gevonden en daar konden wij een auto huren met een chauffeur (Rattan)
De Belgen hadden al een Hotel in Delhi dus heeft Rattan daar voor ons ook een kamer gereserveerd.

Bij aankomst op het vliegveld stond Rattan ons al op te wachten.
Hij was met de auto die we de 3 weken zouden gebruiken.
Het was een goede auto voor dit aantal mensen, met airco, dit bleek later wel erg fijn want het was heel warm in India, meestal rond de 40 graden.
Rob belde Rattan om te vragen of hij ons gevonden had heel attent.

In donker komen we aan bij hotel Moon Palace, het was een simpel hotel want we moesten op ons budget letten. Het was al laat dus de Belgen sliepen al.
De volgende morgen hebben wij elkaar ontmoet en zijn in de buurt van het hotel gaan ontbijten op een dakterras in de Main Bazar.
Nou we konden daar gelijk wennen aan de herrie en de stank maar dat hoort bij India

We spreken met Rattan af dat wij de volgende dag naar Akshardham Mandir willen gaan op aanraden van Rob.
Het is een soort thema park van de Bhagwan het is gratis toegankelijk alleen het gedeelte waar films en andere attracties zijn moet er voor worden betaald maar dat is niet zo’n groot bedrag. Het is zeker een aanrader.

Op zondag vertrekken we om 8 uur voor de rondreis we gaan vandaag naar Jhunjhunun, dat ligt ongeveer 220 km van Delhi, de wegen zijn goed maar het verkeer is een chaos, we komen om 2 uur bij het hotel aan .
Rattan wist een goed hotel, nou dat klopte er zat zelfs tot onze verbazing een zwembad bij waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Voor de prijs hoefden we het niet te laten dat was 600 rp ( 11 eur voor een 2 persoons kamer).
Onderweg hebben we verschillende Haveli’s bezocht, dat zijn oude kasteelachtige koopmanshuizen uit de 17e eeuw met hele mooie schilderingen. Ze worden deels nog bewoond.

Maandag gaan we verder naar Mandawa met onderweg zo'n beetje dezelfde dingen te zien en heel veel mooie en kleurige mensen.

Dinsdag zijn we vertrokken naar Bikaner. Dit is de op 3 na grootste stad van Rasjastan. Het is de kamelenhoofdstad van India. Vroeger was deze stad een belangrijk handelscentrum op de karavaanroute. De belangrijkste bezienswaardigheid is het immense Junagarhfort met vele paleizen en tempels binnen zijn muren. De Maharadja die hier woonde had zo’n 200 vrouwen.

In de late namiddag bezoek aan Desnok met de tempel van de heilige ratten. De tempel is het toevluchtsoord van 1000den ratten. Uiteraard moesten hier ook de schoenen uit. De ratten hebben hier wel een heerlijk leventje, eten in overvloed en nooit alleen. Je mag er niet op trappen want het kunnen kinderen zijn van een vorige reïncarnatie. Er komen veel mensen naar toe die in alle oprechtheid komen bidden. Het stinkt daar wel heel erg.

Toen we naar deze tempel reden, was het wel wat lastig voor onze chauffeur want zijn toeter werkt niet meer. In een land als India ben je dan wel voor 90 % gehandicapt. Erg frusterend voor hem.

Woensdag hebben we 360 km afgelegd naarJaisalmer.
Onderweg zie je van alles, kamelen met een volgeladen karretje, mensen met kleurige kleding, pelgrims met vlaggetjes aan lange stokken, teveel om op te noemen.
We reden dwars door de Tharwoestijn, naar de gouden stad. Jaisalmer is een kleine, vredige woestijnstad met een bijzondere, bijna middeleeuws aandoende atmosfeer. De op een heuvel gelegen stad is omgeven door een enorme stadswal. Binnen de stadswal ligt het oude paleis en enkele zeer fraaie Jain-tempels met prachtig steenhouwwerk uit de 12e eeuw. Uit de bloeitijd van Jaisalmer stammen de prachtige koopmanshuizen. Het hout en het zandsteen zijn onvoorstelbaar fijn bewerkt. De trotse Rajasthaanse mannen en vrouwen zien er heel kleurrijk uit.

Kortom een prachtige stad, maar ook heel warm. Vandaag wat gedwaald in de smalle steegjes. Hier blijven we nog twee dagen, er is hier heel veel te bezoeken en te bekijken. We zullen ons zeker niet vervelen.
Van uit Jaisalmer hebben we nog een leuke tocht gemaakt door de Thar woestijn. Daar gingen we met een karretje met kameel ervoor naar de zandduinen en naar de zonsondergang kijken. Zitten we daar lekker rustig met z'n vieren boven op de top van zo'n duin, komen daar opeens een hele hoop toeristen en niet alleen Europeanen maar ook een heleboel Indiërs. Die kwamen een beetje de sfeer bederven met een hoop muziek en dansen, drank en wat al niet meer.

Zaterdag we gaan weer verder naar Jodhpur, een ritje van circa 300 km over een hele goede weg want dat is de weg naar Pakistan, die moet altijd in goede staat zijn voor het leger. Het leger is overigens overal ruim aanwezig ook de militaire politie.
In Jodhpur hebben we vandaag nog een fort bezocht waar heeeeel veel mensen naar toe kwamen vanwege een of ander feest dat morgen is afgelopen na 9 dagen bidden en dansen en herrie maken. Morgen steken ze dan als klap op de vuurpijl ook nog een stro-pop in de fik en nog een hoop vuurwerk. De steden zelf stinken naar van alles, als je de open riolen ziet krijg je soms braakneigingen. Maar de mensen zelf zijn erg mooi gekleed met veel kleuren en de mannen dragen veelal een tulband.

Maandag kwamen we in Ranakpur aan. Een hele mooie omgeving met bergen, weer een heel ander landschap dan de dorre droge woestijn. We bezochten een prachtige tempel meet circa 150 pilaren waarvan er eentje scheef staat. Dat is bewust zo gebouwd omdat niets helemaal volmaakt is, alleen "god" is volmaakt zegt men hier. Bij het complex wonen ook een hele massa apen die uiteraard ook heel brutaal zijn maar leuk om te zien.

Dinsdag vanmorgen weer verder naar Udaipur.
Onderweg naar Udaipur genieten van het authentieke plattelandsleven. Koeien langs de weg, buffels die een bad nemen, graan dorsen met een draaischijf voortgetrokken door een os, vrouwen halen water aan de pomp en dragen de kruiken op het hoofd. De vrouwen hebben hun mooiste juwelen aan, neussierraden, armbanden , enkelbanden. Ook de mannen in Rajasthan hebben allemaal oorringen, zelfs de horens van de koeien zijn beschilderd. Kudden schapen en geiten langs de weg ... erg veel pittoreske scènes.

Onderweg hebben we ook het Khumbalgarh fort bezocht, het was een zware klim bij deze hoge temperaturen maar zeker de moeite waard
Om 4 uur aangekomen in Udaipur. Hier zullen we 3 nachten blijven. Deze keer slapen we in een paleis, 300 jaar oud.
Udaipur, de romantiek hangt in de lucht in deze stad van meren, nu wel, vorig jaar stonden de meren helemaal droog, geen druppel water. Verder paleizen, tuinen, wasplaatsen, tempels, ambachtslui en beschilderde huizen. De stad ligt in een prachtige vallei met 3 meren.
Het rijden in de stad is echt millimeterwerk als je door de straatjes rijdt. Volgorde van voorrang, de grotere auto's, dan de kleinere, gemotoriseerde riksja's, brommers en fietsen slingeren zich overal doorheen en als er nog plaats over is komt de voetganger. En je mag natuurlijk de koeien niet vergeten die daar wat rondhangen.

Vrijdag gaan we op weg naar Pushkar.
Hier zouden we 2 nachten blijven maar de stad bevalt ons niet dus blijven we maar 1 nacht.
Pushkar is bekend om zijn kamelenmarkt die 1 maal per jaar in november wordt gehouden. Dan stroomt het stadje helemaal vol, alleen de prijzen van de hotels zijn dan verviervoudigd. Buiten die tijd is het een plek voor oude hippies en veel toeristen.

Zaterdag naar Jaipur. Het paleis der winden is erg mooi, staat midden in een straat tussen alle winkeltjes en toeterend verkeer, je houd het niet voor mogelijk wat dat voor een herrie is. De fietstaxi's wurmen zich overal tussendoor. Het verkeer rijdt hier links maar als het beter uitkomt rijden ze aan alle kanten. We hebben ons met de fietstaxi naar de bioscoop laten brengen. De bioscoop is een belevenis op zichzelf. Een grote zaal vol mensen die snoep en drinken meebrengen. Als het doek opgaat, begint de hele bups te joelen en te klappen. Als er in de film iets bijzonders voorvalt, beginnen we weer te joelen en te klappen en dat is regelmatig het geval. Ondanks dat je niet verstaat wat er allemaal gezegd wordt is het verhaal redelijk te volgen ook omdat er tussendoor Engelse woorden zitten. Echt een "must".

De volgende dag naar het Amberfort. Een mooi museumfort boven op een bergrug. Je kunt naar boven gebracht worden door een olifant maar het is veel leuker om dat allemaal vanaf de grond te bekijken en tussen de olifanten te lopen. De olifanten zijn beschilderd en met mooie kleden omhangen. De verkopers van poppen en andere kitsch zijn natuurlijk ook aanwezig maar daar zijn we inmiddels aan gewend.

Maandag Sawai Madhopur. Dat is een plaatsje die niet in ons programma stond, het ligt ca 150 km ten oosten van Jaipur. Hier is een Wild Life park waar ongeveer 40 tijgers wonen. Morgenochtend om 6.00 uur worden we opgehaald om te zien of de tijgers zich willen vertonen. Ook andere dieren zijn hier te zien.
Helaas voor ons lieten de tijgers zich niet zien, er was teveel regen gevallen en daardoor hebben de tijgers meer keus in drinkplaatsen, en wordt het dus moeilijker om ze te vinden. Het park was toch wel de moeite waard om te zien.

Dinsdag vandaag gaan we op weg naar Bharatpur waar een vogelreservaat is
Hier slapen we voor de tweede keer in een mooi hotel met zwembad heerlijk als je vermoeid aankomt.

Woensdag in de ochtend gaan we met een riksja door het vogelreservaat maar helaas stond het gebied droog en zijn de vogels uitgeweken naar andere gebieden. Wel waren er schildpadden, apen, herten en nog veel roofvogels en een heleboel vogels die ik niet ken. Evengoed de moeite waard.
Doorgereden naar Fatephur Sikri. Er zijn hier resten van een verlaten stad die rondom een groot fort gebouwd waren. Waarschijnlijk zijn de mensen vanwege extreme droogte hier weggegaan, ze weten het niet zeker.
Een hotel gezocht in Agra en gevonden. Een enorm drukke stad met, jawel de Taj Mahal.

Woensdag vroeg in de ochtend voor zonsopkomst naar de Taj Mahal dan krijgt het gebouw een heel mooie kleur. Een schitterend mooi gebouw wat een geweldige indruk maakt. Daarna nog het rode fort en de baby-Taj Mahal bezocht. Deze is de voorloper van de echte Taj Mahal, ook heel erg mooi
Woensdag vandaag afscheid genomen van onze vriendinnen uit België die gaan verder met de rondreis door Azie en wij gaan naar Delhi om daar de stad nog te bekijken en we zijn uitgenodigd voor het eten bij Rattan thuis. Dit was erg leuk. Zijn vrouw kan heerlijk koken en wij vonden het leuk om te zien hoe een doorsnee Indiër woont. Ik had daar een iets ander beeld van, de levensstandaard is hier wel wat anders als bij ons.

Zondag we worden door Rattan naar het vliegveld gebracht en gaan weer naar huis. Het was een heel fijne vakantie waar we veel in hebben gezien.

We hebben in hotels van gemiddeld 700 rps geslapen en die waren meestal goed. Rattan weet veel goed hotel adressen, en heeft op een gegeven moment wel door wat wij willen en in welke prijsklasse.
Het lunchen onderweg vonden wij heel leuk bij de truckers stopplaatsen, maar daar snapte Rattan in het begin niets van. Hij wilde bij wat “nettere” retaurants stoppen maar daar zie je niet het leven om je heen zoals dat bij een eenvoudig restaurant wel gebeurt. Het onverwachte wat je daar tegenkomt maakt India zo aantrekkelijk.
Het was met Rattan goed reizen, een prima chauffeur ik zou daar zelf niet durven rijden en zou er niet zonder kleerscheuren vandaan komen.

Voor foto’s van deze reis zie http://home.casema.nl/vinkej/